bUaT uKhTi MuSLiMaH sEjAti...(^_^)

MeRe NaAm....

"Org yg mmulakn mberi salam adalah trlpas drpd sfat smbong dan takbur"




Sunday, May 1, 2011

CiNtA mOnYeT??? :P

Assalamualaikum..
Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini hati saya ingin berbicara mengenai CINTA MONYET..
First of all, maafkan saya dan izinkan saya...............

"Heheheheheheheheheheheheheheheehehehehehehehheehheheheheheheheheh
hehehehehhehehehehehehehhehehehehehehhehehehehehehehhehhehehhehehe
heheheeheheheeheheheeheheheheheheehehehehehehehheheheheheheheheehe
hehehehehehehhehehehehehehehehehehehhehehehehehehehehehehehehehehe
heheheheheheheheheheheheheheheheheheehehehehhehehehehehehehehehehe.."

Astagfirullah..hehee..
Maafkan saya kerana perlu ketawa dahulu sebelum meneruskan bicara seterusnya..
Sebenarnya saya terkenangkan sesuatu ketika menaip entry ini..
Terkenangkan monyet barangkali..Hehee..
Almaklum laa entry kali ini berkisar mengenai cinta monyet..Ok2 abaikan ketawa di atas..hehe..
Kita terus kepada agenda kita iaitu mengupas lebih lanjut mengenai cinta monyet..
Apa??Tajuk ini sudah lapuk????
Owh, you're maybe rite..
Tapi anda pernah x dengar peribahasa 'tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas'??
Xada kaitan erk??Ok2..abaikan sekali lagi..Heheee..
Isu ini sebenarnya sudah lama berlaku dan ia terus berlaku dan berlaku sampai laa sekarang nie even zaman dah moden..
Isk3..Manusia yang punya angkara, monyet pula dapat nama kan..Memang xpatut..Hehee..
Ok, melalui researh yang saya buat, (cey3)..hehe..Statement nie saya ambil dari wikipedia laa..:)

DEFINISI CINTA MONYET:

             VS                     

"CINTA MONYET adalah istilah informal yang berarti perasaan cinta yang terjadi antara sepasang anak muda yang masih dalam masa remaja. Istilah ini juga dapat digunakan sebagai kata sindiran, yang digunakan kepada seseorang yang kurang mencintai pasangannya..."

Ok2..Saya tahu apa yg bermain di fikiran anda pada waktu dan saat ini.
Apa motif berbicara mengenai cinta monyet kan??Ok fine..
Kejadian berlaku apabila saya terkenangkan situasi apabila balik cuti study week selama seminggu di penang baru-baru ini..
Semasa keluar membeli barang bersama mama di shopping kompleks..Xperlu laa sebut kat sini yar..
Saya ternampak budak-budak sekolah jalan berpegangan tangan (memang laa waktu tue diorang xpakai pakaian seragam sekolah tapi hakikatnya budak di bawah umur laa nie)..
Ok, saya rasa nak tergelak time tue..heheee..
Terfikir dalam hati, nie kot yg orang cakap cinta monyet tue..Hehe..
Tapi saya sempat istigfar dlm waktu yg sama..
Kesian kat diorang sebenarnya..
Budak-budak laa katakan..Baru nak kenal dunia.
Jiwa masih mudah dipengaruhi anasir-anasir luar..
Budaya barat menjadi ikutan..
Tengok laa macam mana anak muda kita terikut-ikut dengan budaya remaja barat..
Nauzubillah..
Ok, korang pernah dengar kan peribahasa 'seperti kera mendapat bunga'??
Owh, sekali lagi spesies ini dijadikan contoh..Famous kan spesies nie sebenarnya..Heheee..
Korang cuba tengok camna reaksi kera kalau dia dapat bunga..
Mesti dia akan koyak bunga tue..
Bukan dia tahu nilai sama ada bunga tue cantik ke..harum ke..
Dia xtahu nak hargai apa yang orang bagi kat dia..
Haaaa..tue laa cinta monyet sebenarnya..
Cinta yang hanya datang sementara sahaja..
Perasaan yang akan berubah mengikut musim..
So sekarang korang dah faham kan kenapa saya menulis entry ini..
Bila tengok remaja-remaja berkelakuan macam tue, sebenarnya saya agak sedih..
Kalau agama lain tue lain cerita laa kan..
Nie orang melayu..Agama Islam..Terang-terangan pakai tudung bagi yang perempuan..
Tapi......................................
Sekarang nie xleh nak salahkan ibu bapa saja sebenarnya..
Hmmmmmmmmmmmmmmm..
So salah siapa erk???
Tepuk dada, tanya iman k..
Kalau tanya selera, sudah tentu anda akan kalah kerana nafsu akan mem blur kan pandangan anda..
Saya hanya dapat tegur dalam hati walaupun saya tahu itu selemah-lemah iman..Hmmm...:(

P/S: Saya ketawa kerana teringatkan seorang teman yang AMAT gemarkan "spesies tue" heheee..Semua kawan-kawan memang tau laa binatang kesayangan dier..So, dah terjawab kan persoalan kenapa saya ketawa panjang di atas..Alasan knapa sukakan spesies tersebut: MONYET COMEI..Heheeee..Ok, saya gelak sekali lagi..Heheee...:P

DAN


NOTE: Saya amat bersyukur kerana ALLAH memelihara saya daripada cinta manusia yang melalaikan..Ok, saya mengaku, kadang-kadang memang seronok tengok orang yang bercinta nie..Xpernah sunyi kot..Asyik2 bergayut telefon..Mesej plak xberhenti dari pagi sampai laa ke malam..Nak g mana pun mesti nak kena report kat pasangan dlu..(Saya buat research dari pengalaman kawan-kawan)..Tapi bila saya fikir balik, saya mungkin akan lalai jika terlibat dengan "syndrom cinta" nie..So, saya membuat keputusan untuk menjaga hati saya dari terpengaruh dari anasir-anasir luar..Insya ALLAH..ANDA tolong doakan saya supaya saya mendapat CINTA YANG HALAL suatu hari nanti..Syukran Jazilan ya Sahabat...(^_^)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails